Instagram


Facebook

Betydligt fler byggbolag satsar på e-handel idag jämfört med i fjol


2024-09-20

Bild:RAMIRENT

Betydligt fler företag inom byggbranschen har e-handel idag jämfört med för bara ett år sedan. Enligt Ramirentrapporten* är siffran 42 procent i år att jämföra med 30 procent i fjol. 3 av 10 gör upp till hälften av sina inköp via e-handel. Bättre priser, enklare e-handelstjänster och ett mer heltäckande sortiment skulle få ännu fler att göra sina beställningar online.


3 av 10 byggbolag gör upp till hälften av sina inköp via e-handel idag. Vart fjärde bolag beställer mer än 50 procent. Bara 13 procent har helt valt bort e-handel som ett alternativ. Bland de som inte redan handlar allt via e-handel, är det framför allt bättre priser (28%), enklare tjänster (23%), ett mer heltäckande sortiment (23%), snabbare leveranser (21%), enklare intern hantering (13%) och bättre rådgivning online (13%), som skulle få dem att handla ännu mer över nätet.

– Även om priset är det som framför allt skulle få fler att handla online, är önskan om snabbare leveranser och enklare e-handelstjänster det som har ökat mest sedan i fjol. Men ska e-handeln fortsätta växa, måste även rådgivningsdelen bli bättre på plattformarna, menar Jimmy Dahlström, chef för Ramirents affärsområde Den temporära fabriken.

I Ramirentrapporten har även drygt 500 personer inom byggbranschen fått frågan om deras företag har e-handel idag. 42 procent svarar ”ja” på det, att jämföra med 30 procent för bara ett år sedan. Sju procent räknar dessutom med att starta e-handel inom de närmaste 10 åren.

– Vi kommer se hur allt fler leverantörer av byggmaterial, maskiner och utrustning startar e-handel i takt med att byggprojekten effektiviseras och den yngre generationen byggnadsarbetare och projektledare blir fler. Byggbranschen världen över står inför en omfattande generationsväxling och konsumenter idag väljer generellt i mycket stor utsträckning ett digitalt förfarande. Detta sammantaget förväntas accelerera utvecklingen av e-handel även inom byggbranschen. Företag som är verksamma i leverantörsledet kommer således behöva utveckla sin digitala kapacitet, infrastruktur och kompetens för att möta den ökade efterfrågan, säger Jimmy Dahlström.


Källa: RAMIRENT AB


Tipsa en vn Skriv ut




Mest lästa











L5navigation

Onninen





Unica Media AB © 2018
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se